Vores hjemmeside bruger cookies, så vi kan huske dig og forstå, hvordan du bruger den. Hvis du ikke er enig med vores brug af cookies, beder vi dig om at ændre de nuværende indstillinger i cookie-accept værktøjet. Du kan også læse mere omkring cookies og lignende teknologier her. Ellers accepterer du, at brugen af cookies er som det nuværende set-up.
Der er oprettet en gruppe for vejkantsoplevelser i Sydsjælland på Facebook. Alle er velkomne.
Her er plads til både naturoplevelser, vejboder, vejkirker, kulturelle tilbud m.m.
#sydsjællandkongerigetsperle
Hej Christina, tak for tippet. Vi er altid glade for at der er lokal fokus på natur- og vejkantsoplevelser.
Spændende tiltag og udlægning.
Tillykke med den nye strategi – det har helt sikkert krævet meget arbejde og mange tanker.
Det er fedt at se en ambitiøs destinations-strategi uden for hovedstaden, der virker tro mod sit lokalområde og koncept.
Vi glæder os til at følge med
Hej Esben, mange tak!
Vi er glade for at du vil følge med fremadrettet.
Mvh Rikke – SydkystDanmark
Tak for god og gennemarbejdet – og også flot præsenteret – strategi.
Vi har ikke været i området så længe, at vi ved, hvordan det var før, men vi oplever helt sikkert, at der er en stolthed og en stigende stolthed. Og mere og mere at have det i!
For os er det fedt at konstatere, at flere af punkterne i strategien er som taget ud af vores egen – bl.a. at turisme ikke et et mål i sig selv, at vi sælger os selv og ikke mindst troen på fællesskaber.
Vi oplever en yderligere trend, nemlig “fra mere til bedre” – at der efterspørges højere kvalitet fremfor billige priser og store mængder. At man gerne vil betale for ‘det gode’.
Vi ser frem til det videre!
Bedste hilsener her fra et solbeskinnet Hesede Hovedgård.
Hej Kit,
Vi er rigtig glade for, at I kan se jeres egen værdier i de fælles værdier vi har opsat for Turismekollektivet.
Det er et virkelig godt input med “fra mere til bedre”, da her er så mange kvalitetsprodukter i Destination SydkystDanmark.
Vi ser også frem til det fremadrettede arbejde med jer og resten af Turismekollektivet.
Mvh Rikke – SydkystDanmark
Allerførst tillykke med et godt og velpræsenteret indspark i en meget vigtig debat for et område som Møn, som fylder specielt meget i mit hjerte (jeg har selv hus på Østmøn).
Jeg er meget enig i jeres trends – omend jeg også tror, at den første, staycation, primært er drevet af kortsigtede begrænsninger i rejsemuligheder end af mulighederne for at blive hjemme.
Spørgsmålet, som jeg ikke synes, I besvarer tilstrækkeligt grundigt (måske et arbejde, der ligger andetsteds?), er, hvad man et sted som Møn kan gøre for at få padlet sig på plads til at kunne surfe de trends bedre end andre steder.
F.eks.: Hvem er de målgrupper, som både ønsker at komme ud af byen, kan arbejde digitalt og hvis værdier indeholder “bæredygtighed” og lokalt engagement? Hvordan får vi dem i tale? Hvad skal tilbudet til dem være? Hvem skal levere de tilbud? Hvor ligger deres alternativer – og hvordan rangerer vi i f.t. dem? Hvad får dem til at vælge “vores” område over Tisvilde, Sydfyn, Sydsverige – eller hvad de alternativer nu er? osv osv
Hvis det skal være en relevant og effektiv strategi, skal man nok ned på det detailniveau – og KPI’erne skal reflektere de planer, ikke blot være de samme overordnede parametre, som bruges af enhver turistchef.
Jeg ville f.eks. elske en plan, som målrettet arbejdede på at tiltrække resourcestærke familier fra storbyer i Danmark og udlandet til Møn i en-tre måneder i ydersæsonerne for at arbejde og bo i skønne omgivelser. Findes den slags familier? Findes den slags områder? Yes, det gør de. Sydfrankrig, Cornwall, Finland og Karibien har, så vidt jeg ved, alle programmer for at tiltrække “digital nomads” i kortere perioder. Hvorfor ikke Møn?
Dette var blot et eksempel. Og absolut ingen kritik – jeg er glad for, at der sker noget på området, så letkøbte hovsaløsninger som det overdimensionerede projekt ved Hjelm Bugt har en strategi at blive vurderet på…
Mange hilsener,
Michael
Hej Michael, mange tak for dine gode og konstruktive kommentarer/spørgsmål, det er netop denne type debat vi håber “Turismekollektivet” kan generere. Vores nye strategi ligger i god tråd med dine refleksioner omkring SydkystDanmarks diversitet og behov for lokal engagement – i vores objektiv skal alle lokale klynger behandles ens og det vil rent praktisk betyde forskelligt. Derfor appellerer vi til alle, som møder turismen i deres hverdag om at byde ind med tanker og ideer til hvordan deres unikke lokalområde kan nyde godt af og påvirke væksten i branchen så den både gavner monetært, miljømæssigt og socialt.
Det er ingen hemmelighed, at Møn er blevet lidt af en favorit eller darling blandt turister (danske såvel som udenlandske) og at det primært er på grund af den fantastisk natur og de nærmest uendelige mange oplevelsesmuligheder øen rummer. Derfor ser vi det som en af vores vigtigste opgaver at stimulere turismeinitiativer som tilgodeser naturens biodiversitet samtidig med at der tænkes intelligent og langsigtet i forhold til hvordan øens gæster får adgang til naturen. Som vi skriver i strategien vil vi sætte naturen i spil og ikke på spil. Der er flere konkrete eksempler på hvordan vi vil arbejde med dette i strategien, men vi er absolut åbne overfor nye initiativer eller ideer, meget gerne i samarbejde med lokale kræfter.
Med hensyn til at tiltrække attraktive gæster, som du foreslår, så er vi helt enige med dig i din tilgang. Uden at lægge ord i munden på dig, synes vi måske også at naturen/Møn bør være for alle og ikke kun en udvalgt elite, blot skal de huske at agere og behandle lokalmiljøerne på deres præmisser og helst efterlade naturen i bedre kondition end den var da de kom.
Når det er sagt er det ingen hemmelighed at vi, som du også er inde på, gør en helhjertet indsats for at tiltrække de turister, som bidrager positivt til de tre elementer jeg nævnte ovenfor. Og de kan meget vel falde indenfor den attraktive gruppe du har identificeret. Det gør vi bl.a. ved at sætte fokus på de muligheder og attraktioner, som vi har analyseret os frem til italesætter deres behov når det handler om at holde korte og lange ferier. Hvis du har forslag til hvordan vi kan gøre dette arbejde bedre må du endelig kontakte os – det er det det handler om.
Endelig skal du vide at vi har indledt et tæt samarbejde med House of Møn i forbindelse med vores lokale udviklings-, service- og markedsføringsarbejde. HoM er en foreningsbaseret organisation som alle kan deltage i både som kommerciel eller frivillig aktør og her vil personer med din indsigt helt sikkert kunne gøre en forskel. Som husejer på Møn er du også en del af Turismekollektivet.
Hilsen
Martin HH Bender