Denne strategi er skrevet midt i en krisetid, hvor COVID-19 på kort tid har vendt op og ned på turistbranchen både i Danmark og internationalt. Pandemien har været en effektiv demonstration af, at agilitet og omstillingsevne er altafgørende i en uforudsigelig og turbulent omverden.

Nu gælder det om at finde vores vej i den forandrede virkelighed, hvor vi ser fire overordnede tendenser og perspektiver for udviklingen af vores kollektive destination.

De fire tendenser er:
1 STAYCATION - HERE TO STAY
2 URBAN ESKAPISME
3 GRÆNSELØS DIGITAL
4 BÆREDYGTIGHEDEN VENTER IKKE

1

STAYCATION - HERE TO STAY

Det er tankevækkende, at det krævede en global krise at få danskerne til at opdage deres egen baghave. Sommeren 2020 var præget af staycation baseret på geografiske begrænsninger, men staycation er kommet for at blive og rummer et stort potentiale for Sydsjælland og Møn. Det potentiale skal Turismekollektivet udnytte ved bedre at forstå de behov og præferencer, der driver staycation som efterspørgsel frem mod 2024.

2

URBAN ESKAPISME

Coronakrisen har fået mange til at søge mod naturen og væk fra oplevelser og steder, hvor sandsynligheden for at møde mange mennesker er høj. Sydsjælland og Møn har stort potentiale i kraft af sin bynære geografi og sit udbud af naturrelaterede, ikke-overrendte oplevelser. Det skal omsættes til såvel længere ophold som returbesøg med udgangspunkt i autenticitet, kvalitet og eskapisme.

3

GRÆNSELØS DIGITAL

Efter staycation kommer workcation. Videomøder og hjemmearbejde er blevet normen. Vi har med warp speed tilegnet os digitale redskaber, der gør os uafhængige af de fysiske rammer omkring vores arbejdsplads. Det betyder helt nye arbejds- og rejsemønstre med potentiale for længere weekender og ferie, der kombinerer arbejde med fritid. Den digitale forløsning medfører nye rejse- og opholdsformer, som er interessante for Sydsjælland og Møn, fordi der introduceres nye attraktive målgrupper og fordi sæsonen kan forlænges med eksempelvis kombinerede arbejds- og ferieophold udenfor ferieperioderne.

4

BÆREDYGTIGHEDEN VENTER IKKE

I mange lande omkring os har Coronakrisen givet anledning til en diskussion af ”next normal” – om regeringer og destinationer skal satse på hurtig genopbygning eller lægge mål og midler helt om til fordel for langsigtet bæredygtig udvikling. Men, allerede nu viser data, at forbrugerne – og destinations-konkurrenter – ikke venter. Sydsjælland og Møn vil tænke bæredygtighed i bred forstand på tværs af alle indsatser og udviklingsinitiativer fra start – også i genopbygningen. Det gælder for naturen som del af oplevelsesproduktet, men også i forhold til værdiskabelse og engagement i lokalsamfundet. Vi vil fremover arbejde aktivt med den tredobbelte bundlinje for turismeudviklingen:

 

1) Økonomisk vækst

2) Social udvikling og effekt

3) Miljø og klimaaftryk

 

Ligeledes vil vi medtænke de relevante verdensmål fra FN i vores projekter.

leveregler FOR TURISMEKOLLEKTIVET

NÆSTE KAPITEL

KOMMENTARER

Vi har oprettet en side hvor du kan skrive en kommentar til Turismekollektivet

GÅ TIL KOMMENTARSIDE

DOWNLOAD

Download hele strategien som pdf her:

PODCAST

Hør strategien som podcast