kort_fortalt

KORT FORTALT

Strategien mod 2024 viser hvem vi er, hvad vi tror på, og hvor vi skal hen.

VISMISSIONEN

MISSIONEN

Vi er VisitSydsjælland og Møn (VISM) – det fælles destinationsselskab for Næstved, Vordingborg, Faxe og Stevns Kommuner. Vi arbejder for bæredygtig turisme til gavn for hele Sydsjælland-Møns beskæftigelse, velfærd, livskvalitet og bosætning.

VISIONEN

Turismekollektivet er vores vision om at være Danmarks mest nyskabende og attraktive destinationsselskab og ønsket om at Sydsjælland og Møn bliver en af Danmarks stærkeste kyst- og naturdestinationer

MANTRA

Vi skal tænke anderledes og finde nye spændende partnere uden for vores egen ekspertise for at vores destination kommer ud over rampen i et konkurrencepræget marked. VISM vil være dem, der viser nye veje og sætter en ny standard. Kort sagt, vi vil gøre alt hvad VISM kan for at turismekollektivet bliver et ambitiøst, dynamisk og inspirerende fællesskab.

4

TRENDS

Det er afgørende, at vi som turismefælleskab tager de lange briller på, og forbereder os på tiden efter Coronakrisen og tilrettelægger vores strategi ud fra de langsigtede trends og blivende forandringer i markedet. Vi ser især fire trends for tiden, som vi tror kommer til at præge turismen og vores arbejde efter coronakrisen.

- STAYCATION - HERE TO STAY
- URBAN ESKAPISME
- GRÆNSELØS DIGITAL
- BÆREDYGTIGHEDEN VENTER IKKE


4

LEVEREGLER

Vi tror på, at vi skaber det bedste destinationsfællesskab med fire leveregler:

- TURISME ER IKKE ET MÅL I SIG SELV
- DET VI SÆLGER, ER VI SELV
- VI SÆTTER NATUREN I SPIL, MEN ALDRIG PÅ SPIL
- VI ER FÆLLES OM AT SKABE FÆLLESSKAB


5

SPOR

VISM arbejder i fem styrende spor, som sætter retning og mål for vores arbejde i årene fremover:

- STÆRKERE FÆLLESSKAB
- NATURLIGVISME
- LIGE PÅ STEDET
- MARKEDSFØRING MED MENING
- TURISMENS VISMÆND M/K


2

DIMENSIONER

Som destinationsselskab og samarbejdsorganisation måler vi vores resultater og succes med et todelt sæt af resultatmål. Samtidig med at vi udforsker nye meningsfulde måder at måle turismens effekt: 

- TURISMEKOLLEKTIVETS DESTINATIONSMÅL
- VISMS ORGANISATIONSMÅL

FRA ANALYSE TIL HANDLING

4 POST-CORONATENDENSER

SOM KALDER PÅ...

VISMS STRATEGISPOR…


STAYCATION

Lokale fællesskaber
Lokalt autentisk værtskab
Get aways
Udvikling af signaturevents

Lige på stedet
Markedsføring med mening


URBAN ESKAPISME

Fællesskaber som reason-to-go
Naturoplevelser i fokus
Lokalt autentisk værtskab
Nye oplevelsestyper
Oplevelsesudvikling

Naturligvisme
Lige på stedet
Markedsføring med mening


GRÆNSELØS DIGITAL

Workcation og bosætning
Databaseret forretningudvikling
Digital markedsføring og værtskab

Stærkere fællesskab
Turismens vismænd M/K


BÆREDYGTIGHED

Indsigt i nye forbrugerpræferencer
Best practice i bæredygtig turisme
Nye partnerskaber
Nye succes- og effektmål

Naturligvisme
Turismens vismænd M/K


KOMMENTARER

Vi har oprettet en side hvor du kan skrive en kommentar til Turismekollektivet

GÅ TIL KOMMENTARSIDE

DOWNLOAD

Download hele strategien som pdf her:

PODCAST

Hør strategien som podcast


kpi

FREMTIDENSKey Performance Indikators

HVORNÅR ER KOLLEKTIVET EN SUCCES?
HVORNÅR ER VISM?

I VisitSydsjælland-Møn ønsker vi at være en professionel, transparent og ansvarlig organisation. Vi vil være en professionel organisation, som styrer efter klare resultatmål. Vi vil være en transparent samarbejdsorganisation, som er i konstant dialog og gensidig læring med samarbejdspartnere, og vi vil være en organisation, som er ansvarlig over for lokalsamfundet og vores ejere.

Derfor har vi udviklet et todelt sæt af strategiske succes- og resultatmål (KPI’er) som dels er styrende for destinationsudviklingen som helhed (destinationsmål), og dels måler effektiviteten og effekten af VISM som organisation (organisationsmål). I forbindelse med sidstnævnte vil vi løbende måle tilfredsheden med destinationssamarbejdet, fordi det ligger i vores DNA som destinationsselskab at tage hovedansvar for et stærkt og effektivt destinationssamarbejde. 

KOLLEKTIVE DESTINATIONSMÅL

Destinationsmål er vi sammen om som turismekollektiv. Destinationsmålene sætter retning og mål på destinationsudviklingen, som vi alle ønsker og alle kan bidrage til. For Sydsjælland og Møn gælder det, at vi ønsker vækst i antallet af overnatninger og forbrug – både kvantitativt og kvalitativt – hvilket vi kun kan opnå ved vækst i kapaciteten og i kvaliteten af vores overnatningsprodukt. Heraf vil også følge en positiv prisudvikling og indkomst for udlejere.

DESTINATIONEN SKAL MÅLES PÅ:
• Overnatninger
• Overnatningskapacitet
• Prisudvikling
• Erhvervsturisme
• Kultur og attraktioner
• Gæstetilfredshed
• Borgeropbakning
• Nye arbejdspladser
• Bosætning

Udover de overordnede destinationsmål har VISM igangsat projektet DataLab, som har til formål at frembringe opdateret data på turismens udvikling og effekt. Det er nødvendigt, fordi meget turismedata kommer med stor forsinkelse og er ikke velegnede til at forstå hverken gæsternes præferencer eller adfærd, de kvalitative aspekter af oplevelsen af Sydsjælland og Møn eller turismens effekt på natur eller lokalmiljø. Et væsentligt formål med DataLab er desuden at uddrage relevante mål af FNs 17 bæredygtige udviklingsmål –SDGerne – for at synligøre for os selv og vores samarbejdspartnere, hvordan vi bidrager til disse.

VISM ORGANISATIONSMÅL

Organisationsmålene indrammer VISMs arbejde, leverancer og resultater som destinationsselskab. Vores organisationsmål er knyttet til de 5 strategiske udviklingsspor, som er bærende for vores strategi

STÆRKERE FÆLLESSKAB
• Deltagere i turistinformationsnetværk
• Etablering af netværk for kommunale medarbejdere, der har berøring med turisme.
• Afvikling af netværksmøder for destinationens turismevirksomheder
• Deltagere til Nytårskonferencen
• Turismevirksomhedernes tilfredshed med netværksdeltagelse
• Net Promoter Score

NATURLIGVISME
• Projekt: Sporløs Færd og Vild med Natur
• Samarbejdsrelationer med grønne org.

LIGE PÅ STEDET
• Klyngemøder
• Synlighed af turistbil og turistcykler
• Projekt: Handling for handel

MARKEDSFØRING MED MENING
• Engagement på sociale medier
• Betalende samarbejdspartnere i kampagner
• Omtale/artikler
• Pressebesøg

TURISMENS VISMÆND M/K
• Projekt: Data Lab
• Nyhedsbreve/pressemed. med vidensdeling
• Deltagere i e-learning
• Deltagere i workshops
• Samarbejdspartnere i klyngerne
• Frivillige og ambassadører i gæsteservice
• Kursusdage og inspirationsmøder for turistinformationsnetværk

Det ligger i VisitSydsjælland-Møns DNA, at vi er hovedansvarlige for at sikre et stærkt destinationsarbejde med fælles retning og høj deltagelse på tværs af brancher, sektorer, kommuner og lokalsamfund. Først som sidst er vi en samarbejds- og netværksorganisation og netop derfor er det vigtigt, at vi jævnligt måler tilfredsheden med organisationens arbejde og den strategiske retning blandt alle vores mange samarbejdspartnere. Vi vil derfor fortsat lave metodiske tilfredshedsmålinger ca. hvert andet år og næste gang i 2022. Fremadrettet vil vi også måle vores opbakning og fremdrift i de seks strategiske spor, som vi har lagt ud med denne strategi.

KORT FORTALT

SIDSTE KAPITEL

KOMMENTARER

Vi har oprettet en side hvor du kan skrive en kommentar til Turismekollektivet

GÅ TIL KOMMENTARSIDE

DOWNLOAD

Download hele strategien som pdf her:

PODCAST

Hør strategien som podcast


fem_spor

FEM SPOR FOR VISM

I Turismekollektivet vil vi fastholde det fælles udgangspunkt, når vi sætter retning for fremtiden. Vi tager udgangspunkt i kollektivets leveregler som rammen for vores arbejde: Vi vil ikke bare have turisme til Sydsjælland og Møn, men for Sydsjælland og Møn. Vi vil fremme turisme, som gør Sydsjælland og Møn til et endnu bedre sted at bo, fordi der er spændende job, unikke oplevelser og mangfoldige kulturtilbud. Vi vil vise, at man kan benytte og beskytte naturen på samme tid. Vi vil have turisme, som styrker Sydsjælland og Møns livskvalitet og fællesskaber, og vi vil invitere verden til at opleve begge dele. Sidst, men ikke mindst vil vi have fællesskab; alle med på rejsen.

Ud fra de tendenser vi ser i post-corona markederne omkring os, har vi formuleret fem spor for fremtiden, som sætter bevægelse, retning og mål for vores arbejde i årene frem mod 2024. Inden for hver af disse spor definerer vi vores kerneopgaver, opstiller nye mål som basis for vores fremadrettede handlingsplaner og tilrettelæggelse af aktiviteter med vores ejerkommuner og erhvervspartnere. 

1

VI ER FÆLLES OM AT SKABE FÆLLESSKAB

VISM’S ROLLE:
Det er en kerneopgave for VISM at sikre et stærkt kollektivt fundament for turismeudviklingen, hvor alle, der kan, også føler de skal bidrage til fællesskabet. VISM skal kontinuerligt facilitere Sydsjælland og Møns samtale om turismens mål og mening, retning og rammer. Og vi skal være medforfattere og formidlere af de nye positive fortællinger om Sydsjælland og Møn. 

Vi tror på, vi kan gøre en forskel ved...

• At tilgå turismeudviklingen som en åben og vedvarende samtale
• At være medforfatter og kanal for de nye narrativer om Sydsjælland og Møn
• At bidrage til, at kollektivet bringes tættere sammen og bliver endnu dygtigere
• At vise, hvornår vi er bedst sammen

2

NATURLIGVISME

VISM’S ROLLE
Vi skal tage medansvar for Sydsjælland og Møns naturværdier. Vi skal samarbejde med grønne organisationer og lokale aktører ud fra en grundlæggende præmis om ”beskyt og benyt”, når vi arbejder med naturen som oplevelsesprodukt, hvad enten som ramme for outdoor sport, vandring, sejlads, camping eller skovtur (som også beskrevet i Udviklingsplanen for Sjælland og Øerne). Vi vil samtidig mere end bevare, vi vil fremme naturen – skabe mere natur, og sikre at turismen bliver del af at understøtte dette. 

Vi tror på, vi kan gøre en forskel ved...

• At samarbejde med grønne organisationer
• At bidrage til at skabe ny natur, nye steder og oplevelser i naturen
• At igangsætte tiltag for at stimulere gæster til mere ansvarlig adfærd i naturen
• At markedsføre oplevelser uden for højsæsonen
• At sætte fokus på at indsamle viden om behov og præferencer hos målgrupper med interesse for bæredygtige (natur)oplevelser

3

LIGE PÅ STEDET

VISM’S ROLLE
Fem år som destinationsselskab for Sydsjælland og Møn har lært os, at vi bygger vores kollektive destination på lokal styrke, stolthed og særkende. Af den grund skal VISM være lokalt forankret, i dialog og medskabelse med de lokale.

Vi tror på, vi kan gøre en forskel ved...

• At samarbejde med grønne organisationer
• At facilitere den vedvarende samtale
• At sikre lokal repræsentation i Turismekollektivet
• At udvikle og styrke det autentiske
• At tage udgangspunkt i lokale klynger

4

MARKEDSFØRING MED MENING

VISM’S ROLLE
VISM har en kerneopgave i at profilere Sydsjælland og Møn som samlet destination og derfor et centralt ansvar for at sikre, at vores markedsføring er differentieret, kreativ og modig. Vi er os samtidig bevidste om det ansvar, som destinationsmarkedsføreren har – overfor den lokale steds- og kulturidentitet og de værdier, som stedet repræsenterer. Vores markedsføring skal bygge på vores fælles værdier om nærvær og fællesskab, balance og bæredygtighed.

Vi tror på, vi kan gøre en forskel ved...

• At skille os ud med en mere værdibaseret, troværdig og kreativ tilgang til destinationsmarkedsføring både nationalt og internationalt
• At insistere på at markedsføring skal give mening for modtager og afsender

• At gøre vores særegne lokale identitet og fællesskaber til del af vores erhvervsturismetilbud

5

TURISMENS VISMÆND M/K

VISM’S ROLLE
VISM skal bidrage til kollektiv indsigt, udsyn og fremsyn i turismen. Vi har en vigtig opgave i at sikre, at de kommunale forvaltninger har god og relevant forståelse
af turismens potentiale som løftestang for lokale ressourcer og tværgående strategier.
Samtidig skal VISM være kompetent videns- og innovationspartner for turismekollektivets virksomheder, øvrige organisationer og foreninger.

Vi tror på, vi kan gøre en forskel ved...

• At formidle relevant viden og trends til turismekollektivet
• At være initiativtagende på udviklingsprojekter, som løfter kollektiv kompetence og værdi

FREMTIDENS Key Performance Indikators

NÆSTE KAPITEL

KOMMENTARER

Vi har oprettet en side hvor du kan skrive en kommentar til Turismekollektivet

GÅ TIL KOMMENTARSIDE

DOWNLOAD

Download hele strategien som pdf her:

PODCAST

Hør strategien som podcast


Leveregler

leveregler FOR TURISMEKOLLEKTIVET

1

TURISME ER IKKE ET MÅL I SIG SELV 

Vi udvikler ikke turismen fordi den er et mål i sig selv. Vi udvikler turismen, fordi den giver styrke til det samfund, vi ønsker. Turismen skal være løftestang for Sydsjællands og Møns beskæftigelse, livskvalitet og bosætning. Det handler ikke om, hvad Sydsjælland og Møn kan gøre for mere turisme – det handler om, hvad turismen kan gøre for Sydsjælland og Møn.

2

DET VI SÆLGER, ER VI SELV

Vores gæster i dag søger det autentiske, det særlige for stedet og menneskene.  Vi skal være tro mod det, vi sælger vores lokale kultur og liv samt de steder, vi holder af. Når vi lover autentisk værtskab, så er det fordi, det er lokalt og troværdigt. Turismekollektivet er et løfte til hinanden om at være det vi sælger og at sælge det vi er – om troværdighed i vores fælles produkt med afsæt i vores lokale identitet og fortælling.

3

VI SÆTTER NATUREN I SPIL, MEN ALDRIG PÅ SPIL

SydkystDanmark er en destination af verdensarv, nærhed til skove, syd-, øst- og vestvendte kyster. Det er en kvalitet og styrke, som vi skal værne om. Turismekollektivet tager ansvar for at udvikle turismen og destinationen inden for rammerne af naturen – på naturens præmisser. Bæredygtighed i bred forstand er en grundværdi i Turismekollektivets virke – på tværs af alt vi gør, udvikler og kommunikerer. Vi venter ikke på, at gæsten efterspørger bæredygtighed, vi insisterer på den. Også fordi det i sidste ende er eneste måde, hvorpå vi kan sikre vores destinations og forretningers levedygtighed.

4

VI ER FÆLLES OM AT SKABE FÆLLESSKAB

Vores gæsteoplevelse er ikke bedre end det svageste led. Vores markedsføring er ikke stærkere end det enkelte bidrag og én dårlig historie smitter af på alle, ganske ligesom den gode historie gør. Oplevelsen af kvalitet er ikke enkeltstående, men sammenhængende og vi har brug for at opbygge en stærkere fornemmelse af sammenhæng og samlet mulighed, hvis vi skal gøre os forhåbning om at inspirere gæsterne til at blive længere og komme igen. 

FEM SPOR FOR VISM

NÆSTE KAPITEL

KOMMENTARER

Vi har oprettet en side hvor du kan skrive en kommentar til Turismekollektivet

GÅ TIL KOMMENTARSIDE

DOWNLOAD

Download hele strategien som pdf her:

PODCAST

Hør strategien som podcast


Ny virkelighed

NY VIRKELIGHED

Denne strategi er skrevet midt i en krisetid, hvor COVID-19 på kort tid har vendt op og ned på turistbranchen både i Danmark og internationalt. Pandemien har været en effektiv demonstration af, at agilitet og omstillingsevne er altafgørende i en uforudsigelig og turbulent omverden.

Nu gælder det om at finde vores vej i den forandrede virkelighed, hvor vi ser fire overordnede tendenser og perspektiver for udviklingen af vores kollektive destination.

De fire tendenser er:
1 STAYCATION - HERE TO STAY
2 URBAN ESKAPISME
3 GRÆNSELØS DIGITAL
4 BÆREDYGTIGHEDEN VENTER IKKE

1

STAYCATION - HERE TO STAY

Det er tankevækkende, at det krævede en global krise at få danskerne til at opdage deres egen baghave. Sommeren 2020 var præget af staycation baseret på geografiske begrænsninger, men staycation er kommet for at blive og rummer et stort potentiale for Sydsjælland og Møn. Det potentiale skal Turismekollektivet udnytte ved bedre at forstå de behov og præferencer, der driver staycation som efterspørgsel frem mod 2024.

2

URBAN ESKAPISME

Coronakrisen har fået mange til at søge mod naturen og væk fra oplevelser og steder, hvor sandsynligheden for at møde mange mennesker er høj. Sydsjælland og Møn har stort potentiale i kraft af sin bynære geografi og sit udbud af naturrelaterede, ikke-overrendte oplevelser. Det skal omsættes til såvel længere ophold som returbesøg med udgangspunkt i autenticitet, kvalitet og eskapisme.

3

GRÆNSELØS DIGITAL

Efter staycation kommer workcation. Videomøder og hjemmearbejde er blevet normen. Vi har med warp speed tilegnet os digitale redskaber, der gør os uafhængige af de fysiske rammer omkring vores arbejdsplads. Det betyder helt nye arbejds- og rejsemønstre med potentiale for længere weekender og ferie, der kombinerer arbejde med fritid. Den digitale forløsning medfører nye rejse- og opholdsformer, som er interessante for Sydsjælland og Møn, fordi der introduceres nye attraktive målgrupper og fordi sæsonen kan forlænges med eksempelvis kombinerede arbejds- og ferieophold udenfor ferieperioderne.

4

BÆREDYGTIGHEDEN VENTER IKKE

I mange lande omkring os har Coronakrisen givet anledning til en diskussion af ”next normal” – om regeringer og destinationer skal satse på hurtig genopbygning eller lægge mål og midler helt om til fordel for langsigtet bæredygtig udvikling. Men, allerede nu viser data, at forbrugerne – og destinations-konkurrenter – ikke venter. Sydsjælland og Møn vil tænke bæredygtighed i bred forstand på tværs af alle indsatser og udviklingsinitiativer fra start – også i genopbygningen. Det gælder for naturen som del af oplevelsesproduktet, men også i forhold til værdiskabelse og engagement i lokalsamfundet. Vi vil fremover arbejde aktivt med den tredobbelte bundlinje for turismeudviklingen:

 

1) Økonomisk vækst

2) Social udvikling og effekt

3) Miljø og klimaaftryk

 

Ligeledes vil vi medtænke de relevante verdensmål fra FN i vores projekter.

leveregler FOR TURISMEKOLLEKTIVET

NÆSTE KAPITEL

KOMMENTARER

Vi har oprettet en side hvor du kan skrive en kommentar til Turismekollektivet

GÅ TIL KOMMENTARSIDE

DOWNLOAD

Download hele strategien som pdf her:

PODCAST

Hør strategien som podcast


Creative Director

muligside

Hello!

David Jonson is a creative director based in Nasvhille.

I am currently improving users experience & interface design as Lead Designer Director at Uncode Theme Agency.

Sometimes, I am fortunate to win some awards & recognition.

About me

Experience and beautiful aesthetics.

I have worked with a number of clients, both through agencies and independently. I have worked with a number of clients, both through agencies and independently.
Sometimes, I am fortunate enough to win some awards & recognition.


18

Awards

22

Speeches

64

Articles

125

Projects

From the blog

Latest News
& Articles.


My publications and articles about UI/UX Design. A digression in my design workflow & methodologies.

Nothing found.

Let's create!

For any work proposal send an email:

My passion is working closely with interesting companies to visually elevate their brand. Sometimes I am available to develop new freelance projects. Let's talk & find a fit.


forside

TURISMEKOLLEKTIVET

ENGLISH VERSION

FRA CORONAKRISE TIL BÆREDYGTIG VÆKST

STRATEGI FOR VISITSYDSJÆLLAND-MØN 2024

KOMMENTARER

Vi har oprettet en side hvor du kan skrive en kommentar til Turismekollektivet

GÅ TIL KOMMENTARSIDE

DOWNLOAD

Download hele strategien som pdf her:

PODCAST

Hør strategien som podcast

Sammen kan vi mere!

Det har de første fem år med VisitSydsjælland og Møn slået fast og de fire ejerkommuner er stolte af det fremskridt og det fællesskab, der er skabt.

Med Turismekollektivet sætter vi nu fornyet og styrket retning for dette destinationsfællesskab i en udfordrende brydningstid, præget af en global og lokal pandemi og stor usikkerhed, hvor fællesskabet er vigtigere end nogensinde.

Som Sydsjælland og Møns fælles destinationsselskab har vi et ansvar for at skabe samling, handling og retning på et strategigrundlag, som altid er opdateret og altid er til diskussion – og hvor agilitet og omstillingsevne er et mål i sig selv. Vi har naturligvis ikke alle svarene på, hvordan fremtiden ser ud, men vi har vision og forhåbninger til det fællesskab og samarbejde, der skal bringe os videre. 

Fællesskab er i ordets betydning noget, vi skaber sammen. Det samme er destinationsudvikling. Vi håber, at I vil tage godt imod denne strategi og hjælpe med at sætte den fælles kurs mod en styrket og mere bæredygtig destination Sydsjælland og Møn. 

TURISMEKOLLEKTIVET

START LÆSNING